כל מה שצריך לדעת על כביש 23 – כביש מנהרות הכרמל
אם אתם חיפאים או גרים באזור, אתם בטוח מכירים את כביש 23, כביש מנהרות הכרמל הידוע שקיים כבר משנת 2010. מדובר על שתי מנהרות כפולות שמחברות את הכניסה הדרומית לחיפה עם צומת הצ'ק פוסט, מנהרות שעוברות מתחת לרכס הכרמל ומהירות הנסיעה המותרת בהן היא עד ל-80 קמ"ש.
אורכו של כביש 23 (כל צד בכביש) הוא של 6.5 קילומטרים כש-4.7 קילומטרים מהכביש הם בתוך המנהרות.
ההיסטוריה של הכביש
בעיר התחתית ובדרכים לנמל חיפה היו תמיד בעיות תחבורה. הרעיון לכביש זה ולמנהרות מתחת לכרמל הוצע בפעם הראשונה כבר בתקופת המנדט הבריטי ובפעם השנייה באמצע שנות ה-60. הפעם הבאה בה עלה הרעיון היתה בשנות ה-80 אך גם אז הרעיון לא התקדם, וכשהוא הובא לפתחו של עמרם מצנע מי שהיה ראש עיריית חיפה בתחילת שנות ה-90 הוא החל לקרום סוף סוף עור וגידים. העבודות עצמן החלו בשנת 2007 ובשנת 2009 הסתיימה חפירתה של המנהרה הראשונה מהצ'ק פוסט ועד למחלף רופין בנווה שאנן. את המנהרות חפרו משני הצדדים כשמצד אחד חברה ישראלית ומצד שני חברה סינית, וכשהם נפגשו בוצע פיצוץ מבוקר שהוריד את החסם האחרון. אחת אחת הסתיימה חפירתה של כל אחת מארבע המנהרות (שתי מנהרות חד סטריות לצד אחד ושתי מנהרות חד סטריות לצד השני) ובסוף נובמבר התקיים טקס במעמד ראש הממשלה לפתיחת הכביש.
יתרונות הכביש
כביש 23 הוא קודם כל כביש שעוקף את מרכז העיר חיפה, מה שחוסך לא מעט פקקים ועיכובים. בנוסף, פתחה של המנהרה המערבית הוא בסמוך למרכז הקונגרסים כך שהוא מאפשר גישה גם ממישור חוף הכרמל שזהו כביש 4 וגם מכביש 2. המנהרה המזרחית ממשיכה עד לצ'ק פוסט כשהפתח המערבי הוא בנווה שאנן במחלף רופין. מסוף שנת 2014, יש גם חיבור ישיר מהמנהרות היישר לכביש 22.
אין ספק שמנהרות הכרמל וכביש 22 שינו את מפת התחבורה בעיר חיפה. הן הפכו אותה לנוחה יותר ופשוטה יותר, ולמרות שזהו כביש אגרה נעשה בו שימוש רב.