מחקר כלכלי ראשון מסוגו משווה בין עלות הנסיעה במנהרות הכרמל, אל מול צירי תחבורה חלופיים

ניתוח כלכלי שבוצע במרץ 2017 בחן את התועלת הנוצרת לנהגים ולמשתמשים מנסיעה במנהרות הכרמל, אל מול צירי תחבורה חלופיים.
במרץ 2017 בוצעה, במשותף על ידי חברת Eco Finance ומוסד שמואל נאמן למחקרי מדיניות לאומית, בדיקה כלכלית שבחנה לעומק את התועלת הכלכלית והסביבתית של הנסיעה במנהרות, לעומת נסיעה בדרכים אלטרנטיביות. הבדיקה בדקה את התועלת הישירה הנוצרת לנהג כתוצאה מחסכון בדלק ובזמן, וכן את התועלת העקיפה הנוצרת כתוצאה מצמצום פליטת מזהמים וצמצום מפגעי רעש על פי סוגי כלי רכב.
תוצאות הבדיקה, שהינה הראשונה מסוגה, מוגשות כאן ועשויות להפתיע אתכם...
ירידה משמעותית בעומס התנועה בצירים אלטרנטיבייםמנהרות הכרמל, הינן פרוייקט תחבורתי מהמורכבים והגדולים שנבנו בישראל, ומטרתן להפחית את העומס תחבורתי בכניסות אל העיר וביציאות ממנה ולאפשר גישה נוחה ומהירה אל מרכזי התעסוקה, המסחר וההיי-טק של העיר וסביבותיה, המשרת עשרות אלפי כלי רכב ביום. ספירות שנערכו בצירים מרכזיים בחיפה לפני ואחרי פתיחת המנהרות מראים כי לאחר פתיחת המנהרות חלה ירידה יומית ממוצעת של כ-20% בצירי התנועה שלהם מהוות המנהרות חלופה, ועד 40% ירידה בשעות העומס התחבורתי בשעות הבוקר. (*הרשקו, 2014). על פי תוצאות מחקר זה, ניכר חסכון מורגש בגודש התנועה בעיר, המתבטא במשך הזמן של הרכב על הכביש הן בשעות העומס והן בשעות רגילות. על כן ניתן לקבוע כי מנהרות הכרמל תורמות באופן ישיר לצמצום הפקקים בעיר חיפה.
בדיקה בלתי תלויה – שיטות המחקר
מנהרות הכרמל מחברות בין מבואותיה המערביים של חיפה במחלף חוף כרמל, לבין מבואותיה המזרחיים במחלף קריות (צומת הצ'ק פוסט). הכניסות והיציאות למנהרה ממוקמות סמוך לשלושה מוקדים עיקריים בעיר: קניון חיפה, גרנד קניון ולב המפרץ. מכאן שמבצעי הבדיקה - ליאור שמואלי, מנכ"ל אקו פייננס ופרופ' אופירה אילון, יחד עם שירי פרוינד-קורן ומעיין זרביב-ציון ממוסד שמואל נאמן - חישבו את התועלת הנוצרת בנוגע לכל אחד מהמקטעים הרלבנטיים של מנהרות הכרמל, כשאל מול כל מקטע נבחרו שני נתיבי נסיעה אלטרנטיביים, על בסיס שימוש באפליקציית הניווט WAZE ושירות המפות של Google. סה"כ נבחנו במסגרת הבדיקה 18 דרכי נסיעה שונות. בכל דרך נבחנו מספר הקילומטרים, המהירות הממוצעת, משך הנסיעה הממוצע ואלמנטים נוספים כגון צריכת דלק. בנוסף, התייחסה הבדיקה הבדיקה גם לסוג כלי הרכב ובוצע ניתוח נפרד לכלי רכב פרטיים, אוטובוסים ומשאיות.
תוצאות בדיקות אלה תורגמו לחיסכון כלכלי. החיסכון המוצג במחקר מתייחס לשני סוגי חיסכון: תועלות ישירות ואישיות: חסכון בדלק וחסכון בשעות עבודה, ותועלות עקיפות לסביבה, לעיר חיפה ולציבור הרחב המתקבלות מצמצום זיהום האוויר, הפקקים ומפגעי רעש.
רכב פרטי - אל מול רכב ציבוריהיות והבדיקה בחנה 18 דרכי נסיעה שונות הרי שהחוקרים מצאו כי גובה התועלת משתנה בין מקטע למקטע וכן בין שילובים של מקטעים שונים, שכן תוואי השטח הן במנהרה והן בנתיבים החליפיים משתנה ממקטע למקטע.
מניתוח מעמיק יותר של כל אחד מהמקטעים, עולה כי התועלת הישירה מנסיעה במקטע שבין קניון חיפה - לגרנד קניון (בכל אחד משני הכיוונים) בשעות השיא גבוהה ב-35% מעלות הנסיעה (תועלת ישירה של 11.5 ₪ המורכבת מזמן ודלק, לעומת עלות נסיעה 8.66 ₪ ) כך, שלמעשה הנהג המשתמש מרוויח מהנסיעה במנהרה.
בנוסף, מנתוני הבדיקה עולה כי הנסיעה באוטובוס במנהרות הכרמל חוסכת יותר, ליותר אנשים. תעריף הנסיעה לאוטובוס במקטע אחד הינו 25.98 שקל. בהשוואה מול תועלת של 84.3 שקל, ומכאן שאוטובוס חוסך למעשה 58.3 שקל בכל נסיעה בתוואי המנהרה. כך שניתן לראות כי אוטובוסים ורכבים ציבוריים הם המרוויחים הגדולים בנסיעה במנהרות הכרמל, שכן בכל המקרים שנבחנו התועלת גבוהה מהעלות, הן ביחס לנסיעה במקטע אחד והן ביחס לשני מקטעים.
ניתוח תוצאות הבדיקה איפשר לחשב את התועלת הכוללת של השימוש במנהרות הכרמל למשק בשנה:
ע"פ תוצאות המחקר: תועלת הכוללת של השימוש במנהרות הכרמל למשק בשנה |
|
![]() |
חיסכון של 4,500,000 ליטר דלק |
![]() |
חיסכון של 9,600,000 ₪ לתושבי העיר חיפה מהפחתת זיהום אוויר ורעש |
![]() |
חיסכון של 1,700,000 שעות עבודה |
![]() |
חיסכון של כ-14,000 טון זיהום של Co2e ומזהמים רבים נוספים |
![]() |
הנסיעה במנהרות הכרמל חוסכת בשנה לפחות 106,000,000 ₪ |
לסיכום
נקודה מעניינת נוספת שניתן ללמוד מהבדיקה היא שתושבי חיפה הם המרוויחים הגדולים מפתיחת המנהרות, שכן הם נהנים לא רק מהתועלות הישירות של חסכון בדלק ובזמן וירידה בבלאי ושחיקת הרכב, אלא גם מהתועלות העקיפות, דוגמת חסכון בזיהום אוויר ורעש ברחבי העיר, חסכון בגודש התנועה ושיפור כללי באיכות חיים כתוצאה מנהיגה נוחה, בטוחה ומהירה ללא עצירות. להלן קבצי המחקר זמינים להורדה לציבור הרחב:
![]() |
להורדת מצגת המחקר |
![]() |
להורדת המחקר המלא |
*הרשקו י., 2014. השפעת פתיחת מנהרות הכרמל על איכול האוויר בחיפה. תיזה מחקרית לתואר שני, בהנחיית אילון א.,פליקשטיין ב., אוניברסיטת חיפה-הפקולטה לניהול.
**המחקר בדק את תעריף הנסיעה במנהרות הכרמל נכון לחודש יולי 2015. לעדכון בתעריפי מנהרות הכרמל העדכניים לחצו כאן.