סיפור הפרויקט

- מנהרות הכרמל הוא אחד ממיזמי התשתית הגדולים והמורכבים שהוקמו עד כה בישראל בשיטת B.O.T (בנה – הפעל – העבר).
- הפרויקט כולל שני צמדי מנהרות ומחלף מרכזי, הגדול מסוגו בישראל.
- בהסכם הזיכיון נקבע כי החברה תהיה זכאית לגבות אגרת מעבר בתמורה לתכנון, בנייה, הפעלה, תחזוקה של הפרויקט והשבתו למדינה בתום תקופת הזיכיון.
- הסכם הזיכיון בין מדינת ישראל וחברת כרמלטון הוא ל- 35 שנים, מתוכן 5 שנות הקמה ו- 30 שנות הפעלה.
- הפרויקט מחבר בין המבואות המערביים של חיפה למבואות המזרחיים ומאפשר כניסה קלה לעיר.
אבני דרך

- 1992 – הליך מיון מוקדם
- 1997 – פרסום המכרז
- 1997 – חברת כרמלטון זוכה במכרז
- 1999 – סגירה פיננסית
- 2006-2002 – סיום הליכים סטטוטוריים, שינוי הרכב בעלי מניות, תיקון להסכם הזיכיון, עדכון סגירה פיננסית וחתימה על הסכם מימון
- 2007 – תחילת עבודות ההקמה
- 2010 – פתיחת הפרויקט לתנועה
- 2014 – פתיחת החיבור הישיר בין מנהרות הכרמל לכביש עוקף קריות
סיפורה של מנהרה, סיפורה של המדינה

ההיסטוריה של פרויקט מנהרות הכרמל מתחילה עוד בתקופת המנדט הבריטי, אז עלה התכנון ראשוני לכריית מנהרה מתחת לכרמל. הרעיון המקורי היה ליצור מעבר חופשי לכלי רכב שיתחיל בסוריה ויימשך לרוחבה של ארץ ישראל עד חוף הים. זו היתה חלק מתוכנית אסטרטגית ביטחונית, מתוך אמונה שהדבר יחזק את אחיזתם של הבריטים באזור, אך אלה לא הספיקו להוציא את התוכנית השאפתנית לפועל עד סוף המנדט הבריטי בארץ ישראל. הרעיון לחצוב כביש דרך הר הכרמל התעורר מחדש בסוף שנות ה־80, ובסוף שנות ה־90 יצא המכרז לדרך - אך רק בשנות האלפיים הוחלט על ביצוע בפועל של הפרויקט. מנהרות הכרמל הן מיזם מורכב ורב אתגרים, אשר דרש תכנון מעמיק של מומחים בתחום הכרייה. האתגר הראשי: כיצד לבצע את העבודה ביעילות, תוך מינימום הפרעה לשגרת היומיום של תושבי חיפה, עם שמירה על איכות הסביבה ועם מחשבה על קיימות ושמירת ערכי הטבע של האיזור.
פרוייקט בהיקף חסר תקדים

כ-1,000 עובדים מישראל ומסין עבדו במשך כ-3 שנים על מנת להוציא את הפרויקט לפועל, הם ביצעו כ-5000 פיצוצים מבוקרים, פינו 2,500 טונות עפר באמצעות 300 משאיות ובנו שמונה גשרים חדשים. המנהרות נחפרו בשיטת "קידוח ופיצוץ",על ידי קידוח באבן והשחלת דינמיט לחורים שנקדחו. מיקום הקידוח וכמות סוג הנפץ חושבו על ידי מהנדסים בכדי להגיע לגודל הרצוי של מימדי המנהרה. הפיצוצים נעשו בצורה מבוקרת כך שלא הייתה להם השפעה על הבתים שמעל. בינואר 2007 החלו חברות 'אשטרום' ו'שיכון ובינוי' בביצוע העבודות. שנתיים לאחר מכן, הסתיימה כריית זוג המנהרות המזרחיות באורך 1,643 מ' מהצ'ק פוסט עד מחלף רופין. כריית המנהרה השלישית, מחוף הכרמל ועד מחלף רופין, באורך 3,200 מ' הסתיימה חצי שנה מאוחר יותר ולאחריה גם המנהרה המקבילה. המנהרות נפתחו לתנועה ב-1 בדצמבר 2010, כחצי שנה לפני המועד שנקבע בחוזה המעודכן.
הסרת המכשול האחרון

בתחילת שנת 2007 החלו העבודות בשטח. שנתיים לאחר מכן הסתיימה חפירתה של המנהרה הראשונה, באורך 1,643 מ', מהצ'ק פוסט ועד למחלף רופין בנווה שאנן. את המנהרה חפרו מצד אחד חברת CCECC הסינית ומן הצד השני החברה הישראלית י. לרר (הנדסה) בע"מ. כאשר הגיעו שני הצוותים זה מול זה, בוצע פיצוץ מבוקר שהסיר את המכשול האחרון. חפירת המנהרה המקבילה הסתיימה ב-25 בפברואר 2009. חפירת המנהרה השלישית הסתיימה ב-5 במאי 2009, וב-21 ביולי 2009 הסתיימה חפירת המנהרה הרביעית. טקס חנוכת המנהרות התקיים במעמד ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, ב-30 בנובמבר 2010 ובבוקר המחרת נפתחו המנהרות לתנועת כלי רכב.